Hanami: a praise of slowness

Hanami

This time I want to tell you a short anecdote. On Easter Monday, early in the morning, I went out to make photographs in the center of Rome. But first I passed the EUR district to admire the cherry blossoms. It was a beautiful day and the light was magnificent. I had with me the little Agfa Isolette III and two rolls of Kodak Tri-x so, just 24 possible shots. As I walked slowly, enjoying the light, the cherry blossoms and thinking about the images I wanted to realize, I noticed another “enthusiast”, equipped with a digital SLR, moving quickly from one point to another, shooting continuously.

He almost ran while shooting, as if the cherry trees themselves were to disappear at any moment. The expression of his face was tense, almost sullen, concentrated in the frantic and anxious search for the “perfect” shot. I smiled shaking my head, while thinking that once, I had been the same. During my (slow) walk wherever I went he was there. Appeared and then disappeared, only to re-materialize again from nothing. Always with an eye to the viewfinder of the reflex, until it finally disappeared. Don’t know what was he able to realize or how many “good” shots  he took. I only know that, in the meantime, I took just three photographs. But, in one of these there is exactly what I wanted to be. There is the light of a spring morning in a garden of old cherry trees.

——

Italian Version

(Hanami, ovvero elogio della lentezza)

Questa volta voglio raccontarvi un piccolo aneddoto. Il giorno di Pasquetta, di mattina presto, sono uscito per far fotografie al centro di Roma. Prima però sono passato all’Eur per vedere i ciliegi in fiore. Era una bellissima giornata e a quell’ora, la luce er magnifica. Avevo con me la piccola Agfa Isolette III e due rulli di Kodak Tri-x, quindi in tutto solo 24 possibili scatti. Mentre camminavo lentamente, godendomi la luce, i ciliegi fioriti e cercavo qualche spunto fotografico degno di nota, ho notato un altro “appassionato” che, armato di reflex digitale, si muoveva rapidamente da un punto all’altro, scattando continuamente. Quasi correva spostandosi, come se i ciliegi stessi dovessero sparire da un momento all’altro. Le espressioni del suo viso erano tese, quasi imbronciate, concentrate in quella spasmodica ed ansiosa ricerca dello scatto “perfetto”. Ho sorriso squotendo il capo, metre pensavo che anch’io, una volta, ero stato così. Durante la mia (lenta) passeggiata ovunque andassi lui era lì. Appariva e poi scompariva, per poi rimaterializzarsi nuovamente dal nulla. Sempre con l’occhio incollato al mirino della reflex, finchè non è scomparso definitivamente. Non so cosa sia riuscito a combinare, quanti scatti “buoni” abbia realizzato. So solamente che io, nel frattempo, di scatti ne ho fatti “ben” tre. Ma, in uno di questi c’è esattamente quello che volevo ci fosse. C’è la luce di un mattino di primavera in un giardino di vecchi ciliegi.

Tech data:

Camera: Agfa Isolette III – Film: Kodak Tri-x 400 – B+W Yellow Filter – Developer: Adox Adonal – Scanner: Epson V550

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