Agfa Synchro Box First Test

Syncro Box_001

As the “lucky”  readers of the previous post will have noticed, there are simple and inexpensive cameras that allow us to take good photographs. So, it’s useless to blame our equipment if we can not achieve good results. Better to focus on how we work, analyze our mistakes and learn from them, treasuring every single experience. Compared to what I propose today, the Lubitel used the last time, was a an expensive and highly sophisticated camera … … 😉

Yes, because the Agfa Synchro Box (made in the second half of the 50s) cost less than half and has very little chance of adjustment of shooting parameters. Although the date of birth, in fact, is the direct descendant of the Box Cameras designed in the early ‘900 which marked the beginning of mass photography. It was the Kodak to launch a cheap Box Camera with seventy (or so) possible exposure with the slogan “You press the button and we do the rest.” Once finished the roll, the camera was returned to the dealer that dealt with developing the negatives, print contact sheets (negatives are 6X9) and reload the film.
The Agfa Syncro, uses the common 120 film rolls and you will get 8 frames per roll. The lens is a meniscus fixed focus from 1.2 meters to infinity. There is only one shutter speed (plus bulb) that should be about 1/50sec. or, better, 1/30. An extractable lever allows you to choose between three apertures: f/11, f/16 and f/11 with yellow filter. So it better using low sensitivity films (outdoor scenes) conversely, with such a slow shutter speed, we often risk to get overexposed frames. I used a Kodak Tmax 100 exposed @ 64 Iso, but as you can see, the sky was quite overcast (I made these shots simultaneously to those of the Lubitel). I used the Synchro freehand, except for the first and last frame (where it was resting on a wall, but without a cable release). Needless in this case , using a spot meter to follow the Z.S. So, I used my trusty Zeiss Ikophot for an average reading of reflected light.  Except for the second image (f/11) I used the f/11 with yellow filter. The film was developed in Adonal (Rodinal) 1:50. I wanted to test 1:25 but the temperature above 21°C would force me to use less than 5’ of developing time, which, as you know, I always feel at risk for uneven development. Better to play it safe with 1:50 and longer working time. The negative came out well developed, although with some grooves probably due to the metal rollers on which runs the film. I would have to clean them better before using the camera.

Syncro Box_002

Syncro Box_003

Syncro Box_004

Syncro Box_005

Agfa Box

(Click on images to see larger)

Of course, one can not expect a high definition from these images (even if, looking at the negatives the yield is, as always, clearly better that the scan) but they are certainly acceptable, even thinking that, for wet print, a simple magnification of 5x is equivalent to a 45 x 35 cm positive print!
Anyway, I do not stop here so, while you read these words … I’ll be already working with “new” cameras and new films. So, stay tuned!

—-

(Versione italiana)

Come i “fortunati”  lettori del precedente post avranno potuto notare, esistono modi fotocamere semplici ed economiche che permettono di realizzare buone fotografie. Inutile quindi, colpevolizzare la nostra attrezzatura se non riusciamo ad ottenere dei buoni risultati. Meglio concentrarci sul nostro modo di fotografare, analizzare i nostri errori ed imparare da essi, facendo tesoro di ogni esperienza. In confronto a quanto vi propongo oggi, la Lubitel usata la volta precedente, è una fotocamera costosa ed altamente…sofisticata… 😉
Già, perché l’Agfa Synchro Box (della seconda metà degli anni ’50) è costata meno della metà ed ha pochissime possibilità di regolazione dei parametri di scatto. Nonostante la data di nascita, infatti, è la diretta discendente delle Box Cameras ideate ai primi del ‘900 e che segnarono l’inizio della fotografia di massa. Fu proprio la Kodak a lanciare una Box Camera economicissima, con una settantina di possibili esposizioni al motto di “Voi premete il pulsante e noi facciamo il resto”. Una volta finito il rullo, la fotocamera veniva restituita al negoziante che si occupava di sviluppare i negativi, stamparli a contatto (sono infatti dei 6X9) e ricaricare la pellicola.
Nel caso specifico dell’Agfa Synchro, si usano i comuni rulli 120 e si ottengono 8 fotogrammi per rullo. La lente (probabilmente di plastica) è un menisco a fuoco fisso da 1,2 mt all’infinito. C’è un solo tempo di scatto (a parte la posa B) che “dovrebbe essere di 1/50sec. o meglio, 1/30. Una levetta estraibile permette poi di scegliere tra i diaframmi f/11, f/16 ed f/11 con filtro giallo. Conviene quindi usare pellicole a bassa sensibilità perché al contrario, con un tempo di scatto così lento, avremo spesso fotografie sovraesposte. Personalmente ho usato una Kodak Tmax 100 esposta a 64 Iso, ma come potete vedere il cielo era piuttosto coperto (ho effettuato questi scatti contemporaneamente a quelli della Lubitel). Ho usato la Synchro sempre a mano libera, tranne che nel primo e nell’ultimo fotogramma (dove era poggiata su un muretto, ma senza cavetto di scatto). Inutile, in questo caso, tentare di usare un esposimetro spot per seguire il S.Z. Quindi, ho usato il mio fedele Zeiss Ikophot per una lettura media a luce riflessa. Tranne che nella seconda immagine (scattata a f/11), nelle altre ho usato f/11 con filtro giallo. La pellicola è stata sviluppata con Adonal (Rodinal) 1:50. Avrei voluto usare la diluizione di 1:25 ma la temperatura superiore a 21°C mi avrebbe costretto ad usare un tempo inferiore ai 5′ che, come sapete, ritengo sempre a rischio di sviluppo non perfetto. Meglio quindi andare sul sicuro. Il negativo è uscito ben sviluppato, pur con qualche rigatura dovuta probabilmente ai rulli metallici su cui scorre la pellicola. Avrei dovuto pulirli bene prima di usare la fotocamera.
Naturalmente, non ci si può aspettare una definizione elevatissima da queste immagini (anche se, guardando i negativi dal vivo la resa è, come sempre, nettamente migliore che alla scansione) ma sicuramente sono accettabili, anche calcolando che, una volta in stampa, un semplice ingrandimento del negativo di 5x equivale ad una stampa di 45 x 35 cm!
Ma, non mi fermo qui quindi, mentre leggete queste righe… io sono già al lavoro con “nuove” fotocamere e nuove pellicole. Quindi, rimanete collegati!

Tech Data:

Camera: Agfa Synchro Box (6×9) – Film: Kodak TMax 100 – Developer: Adox Adonal (Rodinal) – Scanner: Epson V550

Advertisements

3 thoughts on “Agfa Synchro Box First Test

  1. Nice to see some good examples from that old Syncro Box. I was over at my fathers place a little while ago, and asked him about this particular camera just because I knew I had loaded a film inside the thing a year ago or something like that. Turned out that there was still a frame or two sitting inside, so I snapped them and picked out the finished roll to have it developed.
    As I had to go to work again, way out at sea, I did not have the time to get the job done before I left, but I will certainly get it done when I come back home in a couple of weeks.
    Very nice read, Donato. Really looking forward to go through it all.
    Please feel free to have a look over at my place as well if you ever get some spare time. It’s nothing like this, though… :))

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s