Infrared – Another Test

Rolleiflex_Sfx_001

After the first (successful) attempt with infrared photography (IR), I immediately wanted to try it again and so, taking advantage of a beautiful sunny day, I shot other two rolls with my “usual” Rolleiflex. The first, a Rollei IR 400 again, I have yet to develop. As a second, this time I used the Ilford sfx 200, to assess any differences in performance with the previous one.

In fact, the sfx 200 does not have an infrared sensitivity extended as the Rollei, since the peak is at about 720 nm and begins to drop already at 740 nm. This, however seems enough, coupled with an IR 720 filter, to obtain rather pronounced IR effects. The trick to use is to increase the nominal exposure (at least with the filter used by me) of at least 7/8 stop. In fact, in this post there are only four images, because I made a bracketing of three shots for every frame.

Rolleiflex_Sfx_002

Compared to the previous film, the sfx shows Wood and Aura effects that seem more pronounced and a bit more contrast, although the latter has remained largely under control, so I had to “close” a little the shadows adjusting the tone curve. The sharpness seems excellent. Personally, as the overall result, I would prefer the Rollei IR 400, especially in the management of middle tones and grain aspect, although the sfx 200 is not bad at all. I souped the film in Adox Adonal (Rodinal) 1:50 as in the previous test.

Rolleiflex_Sfx_003

Rolleiflex_Sfx_004

(Click on images to see larger)

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(Versione Italiana)

Dopo il primo (fortunato) tentativo con la fotografia infrarosso (IR), ho avuto subito voglia di provarlo ancora e così, approfittando di una bella giornata di sole, ho scattato addirittura due rulli con la mia “solita” Rolleiflex. Il primo, sempre un Rollei 400 IR, devo ancora svilupparlo. Come secondo, questa volta ho usato l’Ilford sfx 200, per valutare eventuali differenze di resa con il precedente. In realtà, la sfx 200 non ha una sensibilità all’infrarosso estesa come la Rollei, dato che il picco è a circa 720 nm e inizia a scendere già a 740 nm. Ciò comunque basta, in accoppiata con un filtro IR 720, per ottenere effetti piuttosto evidenti. L’accortezza da usare è di aumentare l’esposizione nominale (almeno con il filtro da me usato) di 7/8 stop come minimo. Infatti, in questo post ci sono solo quattro immagini, dato che ho fatto un bracketing di 3 scatti per ogni inquadratura. La sfx può naturalmente essere usata anche come una comune b/n. Rispetto alla pellicola precedente, la sfx mostra effetti Wood ed Aura che sembrano più accentuati e maggior contrasto, pur se quest’ultimo è rimasto ampiamente sotto controllo, tanto che ho dovuto “chiudere” un po’ le ombre regolando la curva dei toni. La nitidezza sembra ottima. Personalmente, come risultato complessivo forse preferisco quello della Rollei IR 400, specie nella gestione dei mezzi toni e per la minor presenza di grana, anche se la sfx 200 non mi è affatto dispiaciuta. Come sviluppo, ho usato sempre l’Adox Adonal (Rodinal) 1:50

Tech Data:

Camera: Rolleiflex 3,5F Planar – Film: Ilford sfx 200 – Filter IR 720 – Developer: Adox Adonal (Rodinal) – Scanner. Epson V550

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