Diggin’ in the Past: Two Soviet Fisheye

Zenitar M_001

While rummaging in the cupboards, to decide what to put in the packages because of the imminent move, looks a bit where I go to drop my eye? Right on a box of slides with written over: “Colosseum December 2005 – Canon Eos 3000-8 and 16 mm”. Apart from the surprise to remember that even in 2005 (booming digital) I had the desire to shoot film , I was struck by the fact that I had done everything with two Soviet fisheye lenses .

The first, a Mc Zenitar M 16 mm f / 2.8 which covers 180 degrees diagonally and the second, a Mc Peleng 8mm f / 3.5 classic circular fisheye. Both come with 42×1 screw mount, used through an adapter ring for Canon Eos.

Peleng_001

Zenitar M_006

Immediately I ran to scan the slides (probably expired Ilford 100 Iso  or expired Fujifilm Velvia 100 iso  since these were films that I used until 2003, when I purchased my first digital cameras) and I was very surprised with the results! A whole “reportage” about the Colosseum, with almost all the photos decently exposed (I vaguely remember using smaller apertures) while keeping in mind the difficulty to control the huge amount of light entering such lenses. Often, the contrast between the sky and the shaded areas is excessive. The images are sharp enough (no sharpening added in scanning / post-production) and practically no vignetting using the Zenitar, as you can see in the last image (I usually do a little bit of cropping to fit the 1200×800 size for the web). Luckily, in most of the shots I was able to not add distortions (apart from those typical of Fisheye) due to the wrong positioning of the camera during shooting.

Yes….. Film is not dead!

Zenitar M_002

Peleng_002

Peleng_003

Zenitar M_003

Zenitar M_004

Zenitar M_005

No vignetting (uncropped image)

No vignetting (uncropped image)

Soviet Fisheye

(Click on Images to see Larger)

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(Versione Italiana)

Mentre rovistavo negli armadi, per decidere cosa mettere nei pacchi a causa dell’imminente trasloco, guarda un po’ dove mi va a cadere l’occhio? Proprio su una scatolina di diapositive con scritto sopra: “Colosseo Dicembre 2005 – Canon Eos 3000 – 8 e 16 mm”. A parte la sorpresa di ricordarmi che ancora nel 2005 (in pieno boom digitale) mi era presa la voglia di scattare a pellicola, mi ha colpito il fatto che avevo fatto tutto con due obiettivi fisheye sovietici. Il primo, un Mc Zenitar M 16 mm f/2,8 con copertura 180° in diagonale ed il secondo, un Mc Peleng 8 mm f/3,5 classico fisheye circolare. Entrambi dotati di attacco a vite 42×1 ed usati tramite un apposito anello adattatore per Canon Eos.

Immediatamente sono corso a scansionare le diapositive (probabilmente delle Ilford 100 Iso scadute oppure delle Fujifilm Velvia 100 Iso scadute, dato che erano le pellicole che usavo fino al 2003, anno dell’acquisto delle mie prime digitali), ed i risultati mi hanno decisamente sorpreso! Un intero “reportage” sul Colosseo, con quasi tutte le immagini esposte decentemente (ricordo vagamente usando i diaframmi più chiusi possibile)  pur calcolando la difficoltà di controllare l’enorme quantità di luce che entra da lenti simili. Spesso infatti,  il contrasto tra i cieli e le zone in ombra risulta eccessivo. Le immagini sono nitide (non è stato aggiunto sharpening in scansione/post-produzione) e praticamente, prive di vignettatura per quanto riguarda lo Zenitar, come si può vedere specialmente nell’ultima foto (di solito effettuo un lieve crop per adattare le scansioni al formato 1200×800 sul web). Fortunatamente, nella maggior parte degli scatti, sono riuscito a non immettere distorsioni (oltre a quelle tipiche dei Fisjheye) dovute ad uno scorretto posizionamento della fotocamera durante lo scatto.

Film is not dead!

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