Ilford Xp2 Super 400 in Ars-Imago Fd developer – First Test

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Surely, many fans consider the  XP2 Super an excellent film. High sensitivity, fine grain and good tonal scale are the reasons for its success. There’s only one small problem: it is designed to be developed with C-41. The same process used to develop color films. In recent years, however, after the explosion of digital, the laboratories that dealt with these films have gradually disappearing and often, those who want to use them, must resign themselves to send the rolls of exposed films to other cities (with consequently higher costs and waiting times), or to develop by themselves.

But, color development is more complicated and expensive respect to traditional b/w chemistry. Some time ago (following some hints found on the web) I have experienced great success souping XP2 in the classic Rodinal (Adonal) and so this time I wanted to try  the new Ars Imago-Fd developer which I’m now frequently using.

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I loaded the Leica R-E with the XP2 but, as usual, I just recently finished the roll. Unlike the previous test, where I had precise  references regarding the receipt, I had to perform the test  starting from a standard development time of 5′ @20°C and without  the pre-bath. Because lately I’m using the Rondinax system, which requires a continuous movement of fluids, I have reduced the time to 4′. The results were encouraging, though not perfect, since on the back of almost all the frames I could detect a yellowish veil that did not alter the development of the image, but makes it not homogeneous when subjected to scanning (or when printing it).

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I’m sure it’s because of the lack of the pre-bath and not from the specific developer. As soon as possible I’ll repeat the experiment with a 5′ pre-bath. Despite the inconvenience, the scanned images show the typical quality of XP2 and the chance to develop it with traditional b/w developers.

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Yellow Filter

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Yellow Filter

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Yellow Filter

(Click on Images to see Larger)

As always, the files obtained by scanning (almost all made using a Summicron R 50mm f / 2 series II – Made in Germany) were adjusted only for contrast and brightness levels, without any addition of sharpening.

(Versione Italiana)

Sicuramente, molti appassionati considerano la XP2 Super un’ottima pellicola. Sensibilità medio alta, grana fine e buona scala tonale sono i motivi del suo successo. C’è solo un piccolo problema: è progettata per essere sviluppata con il sistema C-41. Lo stesso usato per le pellicole a colori. Negli ultimi anni però, dopo l’esplosione del digitale, i laboratori che trattavano queste pellicole sono andati via via scomparendo e spesso, chi vuole usarle, deve rassegnarsi a spedirle in altre città (con conseguenti costi e tempi d’attesa elevati), oppure a svilupparle da solo. Ma, lo sviluppo a colori è più complicato e costoso del b/n tradizionale. Tempo fa (seguendo alcune indicazioni trovate nel web) ho sperimentato con lusinghiero successo lo sviluppo con il classico Rodinal (Adonal) e così, questa volta ho voluto provare anche l’Ars-Imago Fd.

Ho caricato la Leica R-E con l’XP2 ma, come al solito, solo recentemente ho terminato il rullino. A differenza della volta precedente, dove avevo dei riferimenti ben precisi, ho dovuto effettuare il test di sviluppo partendo da un tempo standard di 5′ @ 20°C e senza effettuare il pre-bagno. Dato che ultimamente sto usando molto il sistema Rondinax, che richiede un continuo movimento dei liquidi, ho ridotto il tempo a 4′. I risultati sono stati incoraggianti, anche se non perfetti, dato che sul dorso di quasi tutti i fotogrammi ho potuto rilevare una patina giallastra che non ha inficiato lo sviluppo dell’immagine, ma la rende non omogenea una volta sottoposta alla scansione (o alla stampa). Sono sicuro che dipenda dal fatto di non aver effettuato il pre-bagno e non dallo specifico sviluppo. Appena possibile ripeterò l’esperimento con un pre-bagno di 5′. Nonostante l’inconveniente, le immagini scansionate dimostrano le tipiche qualità della XP2 e la possibilità di svilupparla con i rivelatori per b/n tradizionali.

Come sempre, i files ottenuti dalla scansione (quasi tutti realizzati utilizzando un Summicron R 50mm f/2 II serie – Made in Germany) sono stati esclusivamente regolati per il contrasto ed i livelli di luminosità, senza alcuna aggiunta di sharpening.

Tech Data:

Camera: Leica RE – Film: Ilford XP2 Super 400 – Developer: Ars Imago Fd (Using Agfa Rondinax System) – Scanner: Epson V550

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