Leica M2 & Summitar 50 mm f/2 – Finally Together!

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It took too much time, but in the end, my Leica M2 and its beautiful “damaged” Summitar managed to tie the “lawful marriage” …. 😉 All this has been made possible thanks to a special Fotodiox adapter ring ( M39 to Leica M mount) in fact they were a few months that a roll of Ilford Pan F+ was lying unused in M2 and, given the time elapsed, I didn’t  remember how many Iso rated the film for the first few frames. The value on the Voigtlander Vc Meter was 25 and so, I continued that way until the end.

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In the previous Summitar test, performed either in digital, than on film with a Canon 7,  the results were satisfactory, despite the bad appearance of some lenses. This time, with the Fotodiox adapter (specific for 50mm) mounted I could make sure of its  features: inside the viewfinder is properly selected the frame for the 50 mm and the rangefinder works perfectly. In addition, compared to the previous test, this time I used a lens hood, Made in Asia. The original Summitar lens hood in fact is difficult to find and expensive and it is also of the type with ugly and cumbersome”fins”. For a few Euros however, this lens hood (with suitable holes to avoid obstructing the visibility of the eyepiece too) comes to our house along with a special adapter for the particular step of 50mm.

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Even this time the results met the expectations and the negative shows no problems whatsoever when scanned. No problem either with the Fotodiox adapter or with the lens hood. The image outcome was excellent, when stopped down (not too much, however, because I shot at 25 Iso) or at larger apertures, with nice out of focus areas. No vignetting or distortion and … no “parasite” effect due to the stained glass.

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The Pan F+ too has performed remarkably well, souped in Adox FX39 (1 + 19). Just recently I read about people complaining about the yield of this film with other developers but, at least personally, I can declare myself completely satisfied. With the FX39 contrast (often excessive) is easily managed, the tonal range wide and well-contained highlights.

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Maybe it’s just a matter of taste, or in print yield is totally different from the scan. This, however, I will evaluate it in some time, as soon as my NEW Darkroom will be ready …. Oh yesss, it’s time for a big change here at Thefilmrenaissance…. Stay Tuned! 😉

(Versione Italiana)

C’è voluto un po’ di tempo ma, alla fine, la mia Leica M2 ed il suo bel Summitar “Fallato” sono riusciti a convolare a “giuste nozze”…. 😉  Tutto ciò è stato reso possibile grazie ad un apposito anello adattatore Fotodiox da M39 mount a Leica M. In realtà erano alcuni mesi che un rullo di Ilford Pan F+ giaceva inutilizzato nella M2 ed infatti, dato il tempo trascorso, non ricordavo più a quanti Iso avevo scattato i primi fotogrammi. Il valore sul Vc Meter era 25 e quindi, ho proseguito così fino alla fine.

Nel precedente test del Summitar, eseguito sia in digitale, che a pellicola con una Canon 7, nonostante il pessimo aspetto di alcune lenti, i risultati sono stati soddisfacenti. Questa volta, con l’adattatore Fotodiox (specifico per il 50mm) ho potuto accertarmi della funzionalità dello stesso: all’interno del mirino viene correttamente selezionata la cornicetta per il 50 mm ed il telemetro funziona perfettamente. In più, rispetto al precedente test, questa volta ho usato un paraluce, di produzione asiatica. Il paraluce originale del Summitar infatti, è difficile e costoso da trovare e inoltre, è del tipo ad “alette”, brutto ed ingombrante. Per pochi euro invece, questo paraluce (con opportuni fori per non ostacolare troppo la visibilità dell’oculare, arriva in casa nostra insieme ad un apposito adattatore per il passo particolare di questo 50mm.

Anche questa volta i risultati sono stati pari alle attese ed il negativo non mostra problematiche di sorta una volta scansionato. Nessun problema sia con l’adattatore Fotodiox che con il paraluce. LA resa è ottima, nitida ai diaframmi chiusi (non troppo, perché comunque scattavo a 25 Iso) e piacevole in quelli più aperti. Nessuna vignettatura o distorsione e… nessun effetto “parassita” dovuto alla lente macchiata. Anche la pellicola si è comportata egregiamente, sviluppata in Adox FX39 (1+19). Proprio recentemente ho letto di persone che si lamentavano della resa di questo film con altri rivelatori ma, almeno personalmente, posso dichiararmi ampiamente soddisfatto. Con l’FX39 il contrasto (spesso eccessivo) è gestito molto bene, la gamma tonale molto ampia e le alte luci ben contenute. Magari è solo questione di gusti, oppure la resa in stampa è totalmente diversa da quella alla scansione. Questo però potrò valutarlo tra qualche tempo, non appena sarà pronta la mia NUOVA Camera Oscura…. Eh si, è tempo di novità dalle parti di Thefilmrenaissance…. Stay Tuned! 😉

Tech Data:

Camera: Leica M2 – Lens: Summitar 50mm f/2 – Film: Ilford Pan F+ – Developer: Adox Fx39 – Scanner: Epson V550

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5 thoughts on “Leica M2 & Summitar 50 mm f/2 – Finally Together!

    1. Thanks Bruce! Yep… it seems the trio works well… considering that I have a “damaged” Summitar….. 😉 I’ll have to print some shot soon and see how it works in the darkroom. Hope you’ll finish your new Darkroom soon and give us always new inspirations about film photography! Happy new year to you, your family and all O.D. readers! 😀

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