The British Style: Agilux Agifold III & Weston Master III

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As you may have read in my previous post, here came recently a noble representative of the British pride: the Agilux Agifold III.  A 6×6 medium format camera. Unfortunately, its extinction meter is no longer working (or at least, I have not been able to figure out how to use it) and then, I decided not to leave her alone in this test and I accompanied with an equally british Weston Master III.

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After a first roll, unfortunately ruined by a film with possible factory defects (Rollei Superpan 200), exposed with the help of my Pentax spotmeter III which, however, made me already guess the excellent performance of this beautiful folding and after a couple of shots of the new roll metered with the Zeiss Ikophot,  finally got the Weston Master and  finished the series with it.

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Fascinating (and performing) couple, that projected me back in time, when this photographic equipment was owned  only by few connoisseurs. A medium format folding, with rangefinder and on board meter, was in fact reserved to a narrow band of enthusiasts, capable of understand and fully exploit its operational capabilities. The Weston Master also is a refined meter capable of measuring a wide range of brightness. The build quality is remarkable and in fact, are fully functional, despite their 60 years of life, having been both built in the mid-50s.

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Field test has shown a good performance of the Anastigmat 75mm f / 4.5  lens (mounted on the central leaf shutter with a time of 1 sec. To 1 / 350sec. plus B) even at large apertures (see photo n°8, @ f/5.6) and a still accurate rangefinder, although not particularly bright. The Weston Master has done right in his duty, so that no frames showed different result, as it should have been. For the second roll I used a classic Kodak Tri-x film, rated @ box speed and souped in HC110 [H].

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Rollei Superpan 200 – Damaged Film

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Rollei Superpan 200 – Damaged Film

I have always a nice feeling when shooting with these medium format folding, because they combine the ability to have a big negative with portability that has no equal (Btw. I like the square format too). Often, even the performance of the lenses is excellent and, truly, I don’t feel the need to have more on hand to make good photography.

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(Versione Italiana)

Come avrete certamente letto nel precedente post, da queste parti è arrivata recentemente una nobile rappresentante dell’orgoglio britannico: La Agilux Agifold III. Purtroppo, il suo esposimetro ad estinzione non è più funzionante (o almeno, io non sono stato in grado di capire come si usa) ed allora, ho deciso di non lasciarla sola in questo primo test e l’ho accompagnata con un altrettanto british Weston Master III.

Dopo un primo rullo, purtroppo rovinato da una pellicola con probabili difetti di fabbrica (Rollei Superpan 200), scattato grazie all’aiuto del mio Pentax Spotmeter III e che comunque mi ha fatto già intuire l’ottima resa di questa bella folding e dopo un paio di scatti del nuovo rullo misurati con lo Zeiss Ikophot è finalmente arrivato il Weston Master ed ho terminato la serie con quello.

Un’affascinante (e prestazionale) accoppiata, che mi ha proiettato indietro nel tempo, quando un’attrezzatura fotografica simile era posseduta solo da pochi appassionati intenditori. Una folding medio formato, dotata di telemetro ed esposimetro era infatti riservata ad una fascia ristretta di appassionati, capaci d’intenderne e sfruttarne a pieno le possibilità operative. Anche il Weston Master inoltre, è un raffinato esposimetro, capace di misurare un ampia gamma di luminosità. La qualità costruttiva è notevole ed infatti, sono perfettamente funzionanti, nonostante i loro circa 60 anni di vita, essendo stati entrambi costruiti verso la metà degli anni 50.

Le prove sul campo hanno mostrato una buona resa dell’obiettivo Anastigmat 75mm f/4,5 (montato su otturatore centrale a lamelle con tempi da 1sec. a 1/350sec. più B) anche a diaframmi aperti (vedi foto n° 8 , scattata a f/5,6) ed un telemetro ancora preciso, pur se non particolarmente luminoso. Anche il Weston Master ha fatto in pieno il suo dovere, tanto che nessun fotogramma è risultato diverso, come esposizione,  da come avrebbe dovuto essere. Come pellicola, per il secondo rullo ho usato una classica Kodak Tri-x, esposta a 400 Iso e poi sviluppata in HC110 [H].

Mi da sempre una piacevole sensazione scattare con queste folding medio formato, perché uniscono la possibilità di avere un grande negativo con una portabilità che non ha eguali (e tra l’altro, amo molto il formato quadrato). Spesso poi, anche le prestazioni delle lenti sono ottime e, realmente, non si sente il bisogno di avere altro a disposizione per fare della buona fotografia.

Tech Data:

Camera: Agilux Agifold III – Film: Kodak Tri X/ Ilford Superpan – Developer: Kodak HC110 [H]/[B] – Scanner: Epson V550

 

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2 thoughts on “The British Style: Agilux Agifold III & Weston Master III

  1. Nice pictures and the camera itself also looks really beautiful!! How does an extinction meter work? Is it where you look through a special window and see some numbers … depending on how many light shines through the meter you can just barely read one specific number out of these, and that gives you the exposure reading?

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