Mamiya Rb 67 ProS (Part Two)

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As I wrote last time, my first outdoor experience with the Mamiya RB 67 was tiring but satisfying. In fact, the generous dimensions of the 6×7 cm negative and the quality of the lenses are ideal for landscape photography. Immerse ourselves in nature, in a place almost out of time, it can only do good for the spirit, and if we are able to bring home some good shots …. better yet.

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Among the most interesting features of the Rb there are the wlf and the rotating back. The first allows you to choose carefully the frame, thanks to the considerable size of the focusing glass. The second adapts the film to the scene that we want to frame (vertical or horizontal) without having to do contortions that otherwise (not being the square format) would be needed. By varying the position of the back, two red stripes appear or disappear in the sights that surround the area actually framed.

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As for the lenses, Mamiya preferred to use those with central leaf shutter that (a part of the greater weight) have certain advantages. The synchronization time of each shutter speed allows a more sophisticated use of flash and lack of an internal shutter  reduces vibrations and noise when shooting. As mentioned in previous posts, despite being very large, the mirror it is very well amortized. I read around the web that many (thanks to the waist point of view), manage to shoot handheld even with relatively slow speeds.

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After using the HP5 + as first roll, I loaded into interchangeable backs (as mentioned, it’s a ProSd and therefore without the possible light leaks problems given from old seals) a Kodak Trix. After development (HC110 [H]), however, I realized that there was something wrong. The frames were satisfactory with regard to the composition but the shadows seemed too deep and grain, frankly too much. What could have happened? Yet the last rolls developed in the same way they had given very beautiful results …. (See Pentacon Six and Agilux Agifold). Well, after consultation with the data previously recorded, I realized that the only difference was the fact that, this time, I had used pre bath. This technique did not give me problems with Ilford HP5 + but, evidently, is not suited to the Trix.

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I will not go into here in the eternal debate between supporters and detractors of the pre bath. However I will just note that, before you use it regularly, you should consider how the films you want to use respond to pre-bath. We will see in print what I will manage to pull out from these shots.

(Versione Italiana)

Come raccontato la volta scorsa, la mia prima esperienza in esterni con la Mamiya Rb 67 è stata faticosa ma soddisfacente. Infatti, le generose dimensioni del negativo 6×7 cm e la qualità delle ottiche sono elementi ideali per la fotografia di paesaggio. Immergersi nella natura, in un luogo quasi fuori dal tempo, non può che fare bene allo spirito e se poi si riesce a portare a casa qualche bello scatto…. meglio ancora.

Tra le caratteristiche più interessanti della Rb ci sono il mirino a pozzetto ed il dorso rotante. Il primo permette di scegliere accuratamente l’inquadratura, grazie anche alle notevoli dimensioni del vetro di messa a fuoco. Il secondo adatta la posizione del porta pellicola alla scena che vogliamo inquadrare (verticale o orizzontale) senza dover fare contorsioni che altrimenti (visto il formato non quadrato) sarebbero state necessarie. Al variare della posizione del dorso, compaiono o scompaiono due strisce rosse che delimitano nel mirino l’area effettivamente inquadrata.

Per quanto riguarda le ottiche, Mamiya ha preferito utilizzare quelle ad otturatore centrale che (a parte il maggior peso) hanno alcuni vantaggi. Il tempo di sincronizzazione su ogni velocità di scatto permette un più sofisticato uso dei flash e la mancanza delle tendine di un otturatore interno al corpo della fotocamera, permette di ridurre vibrazioni e rumore durante lo scatto. Come già accennato nel precedente post, il pur grande specchio è molto ben ammortizzato. Ho letto in giro sul web che molti (grazie anche alla posizione di scatto data dal pozzetto, riescono a scattare a mano libera anche con tempi relativamente lenti.

Dopo aver usato la Hp5+ come primo rullo, ho caricato nel dorso intercambiabile (come detto, modello Pro Sd e quindi senza problemi di possibili infiltrazioni date da vecchie guarnizioni) una Kodak Trix. Dopo lo sviluppo (HC110 [H]) però mi sono accorto che c’era qualcosa che non andava. I fotogrammi  erano soddisfacenti riguardo alla composizione ma le ombre sembravano troppo chiuse e la grana, francamente troppa. Cosa poteva essere successo? Eppure gli ultimi rulli sviluppati nello stesso modo avevano dato risultati decisamente soddisfacenti…. (Vedi Pentacon Six e Agilux Agifold). Ebbene, dopo aver consultato i dati registrati in precedenza, mi sono accorto che l’unica differenza era data dal fatto che, questa volta, avevo usato il pre bagno. Questa tecnica non mi ha dato problemi con la Ilford Hp5+ ma, evidentemente, mal si adatta alla Trix.

Non mi addentro qui nell’eterna diatriba tra sostenitori e detrattori del pre bagno. Mi limito comunque a constatare che, prima di usarla regolarmente, è bene valutare come rispondono le pellicole che intendiamo usare. Vedremo poi in stampa che cosa si riuscirà a tirare fuori da questi scatti.

Tech Data:

Camera: Mamiya Rb 67 ProS – Lenses: Sekor C 90 & 180 mm – Film: Kodak Trix – Developer: Kodak HC110 [H] – Scanner: Epson V550

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One thought on “Mamiya Rb 67 ProS (Part Two)

  1. Ah, the old RB67 with all it’s great lenses and brilliant qualities all over. I know people will talk a lot about the weight of the thing… just imagine me at times carrying my 3 RZ67s and a bunch of lenses around. OK, so I normally don’t carry them all at once, but it happens from time to time. Heavy beasts, but the results we get from these things is just fantastic when used the right way.
    I will never part with this system, I think. It’s giving me too good results to not be taken seriously.
    Great snaps again, mate! :))

    Liked by 1 person

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